رفتن به نوشته‌ها

تفاوت آمفتامین ومت آمفتامین

آمفتامین ومت آمفتامین هر دو در دسته محرک ها جای دارند.  با پایه شیمیایی یکسان اما فرایند اثر متفاوت، که تأثیرات مختلفی بر بدن می‌گذارند.مت آمفتامین تأثیرات بلندمدت بیشتری بر فرد می‌گذارد، سموم بیشتری دارد و تأثیرات گسترده‌تری بر سیستم عصبی مرکزی فرد می‌گذارد.

آمفتامین

آمفتامین یک محرک سیستم عصبی مرکزی (CNS) است .که در معالجه اختلال بیش فعالی ،کمبود توجه (ADHD)، و درمان چاقی استفاده می‌شود. از جمله آثار مصرف آمفتامین بی‌خوابی، افزایش تمرکز، کاهش خستگی و کاهش اشتها است. آمفتامین‌هایی که با عنوان دارو و با تجویز روانپزشک یا پزشک مصرف می‌شوند ،به درمان اختلال بیش فعالی/کمبود توجه کمک شایانی می‌نمایند. در مورد آمفتامین چنین به نظر می‌رسد که چون به عنوان دارویی جهت درمان تجویز می‌شود، اغلب افراد گمان می‌کنند مصرف آن ایرادی ندارد. برای مثال خیلی از افراد برای افزایش تمرکز  به مصرف داروهایی نظیر ریتالین روی می‌آورند. در حالی که این دارو برای افراد سالم تأثیرات معکوسی خواهد داشت و عوارض جانبی بسیار زیادی ایجاد می‌کند.

آمفتامین‌های غیرقانونی که اغلب در آزمایشگاه‌های زیر زمینی و غیر استاندارد تولید می‌شوند اثراتی مانند کوکائین داشته و می‌توانند بسیار اعتیادآور باشند. مصرف آمفتامین اغلب به دو صورت انجام می‌شود. روش اول از طریق دهان و روش دوم از طریق تزریق کردن می‌باشد.مصرف آمفتامین از راه دهان باعث جذب سریع آن می‌شود و اثر آن حدود یک ساعت بعد در فرد مصرف کننده نمایان می‌گردد. اما در روش تزریق این تاثیر بسیار سریعتر و به صورت آنی می‌باشد.و در عرض یک ساعت اثرات خود را نشان می‌دهند. در این میان تفاوتی ندارد که به‌شکل پودر، قرص یا غیره باشند و تحت عناوینی چون اکستازی یا “اسپید(Speed)” به فروش می‌رسند.. اگر آمفتامین به‌شکل پودر باشد، بوی تند (با حل‌شدن در آب بوی خود را از دست می‌دهد)، و مزه‌ای تلخ و رنگ‌های مختلفی دارد. فروشندگان برای اینکه بوی تند این مواد را از بین ببرند، ابتدا قرص‌های روانگردان حاوی آمفتامین را با آب یا سایر مخدرها ترکیب می‌کنند و سپس به‌فروش می‌رسانند.قرص‌ها و کپسول‌های آمفتامین غیرقانونی نیز تنوع رنگ بسیار زیادی داشته و انواع ناخالص آن می‌تواند محتوی انواع مواد مخدر، کافئین، شکر یا مواد چسبنده باشد. افرادی که به‌طور دائم از آمفتامین‌ها به صورت خودسرانه استفاده می‌کنند به تدریج به بیماری اعتیاد مبتلا شده و در صورتی که میزان مصرف خود را کاهش دهند دچار علائم خماری می‌شوند.

مت آمفتامین

در بازار سیاه با نام شیشه ،کریستال و یخ( آیس) نیز شناخته می‌شود، یک ماده محرک بسیار قوی سیستم عصبی مرکزی با قابلیت سوءمصرف و اعتیادآوری بالا میباشد و سوء مصرف آن سبب آسیب‌های جبران ناپذیری میشود.متاسفانه این ماده مخدر را در آزمایشگاه‌های غیرقانونی نیز به شکل کریستال های خرد شده یخ، تولید و برای اهداف تفریحی به‌طور گسترده مورد سوء مصرف و سوء استفاده قرار میدهند.

مت آمفتامین در مصارف ابتدایی و دوزهای کم، با تحریک مکنده‌های مربوط به جمع‌آوری کردن هورمون سرخوشی مغز، باعث افزایش انرژی کاذب و تمرکز غیرطبیعی ،سرخوشی کاذب با کاهش اشتها و بیخوابی در افراد بدون عارضه اختلال کم توجهی، می‌شود و در دوزهای بالا، می‌تواند عوارض خطرناکی، مانند تشنج، خونریزی مغزی و روان‌پریشی را در آنها ایجاد کند. همچنین مصرف طولانی مدت مت‌آمفتامین، عواقب جسمی، روانی و اجتماعی بسیاری را برای این مصرف‌کنندگان در پی دارد.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *